Fortsätt till huvudinnehåll

Tips & trix, hur man syr en ärm/benmudd på enklaste sätt

Hur syr man en mudd till ett baby- eller barnplagg på enklaste sätt?

Frågan kommer ofta upp i en sygrupp jag följer på facebook. Jag har ett sätt som jag brukar använda, säkerligen är jag inte ensam om denna metod, men jag tänkte att jag kan ju bjuda på hur jag gör med lite bilder.

Metoden fungerar på alla typer av muddar till alla typer av plagg, men är framförallt användbar på ärm- och benmuddar på plagg i de minsta storlekarna.

1. Välj ett föremål i lämplig storlek att trä upp mudden på. Jag väljer ofta en hårspraysflaska till småplagg, tex en konservburk till större.
 2. Sy ihop muddarna längs som långa rör. Kolla stretchriktningen!
 3. Vik mudden dubbel, rätan utåt, och trä upp på röret, som på bilden.
 4. Ta plaggets tyg och trä utanpå mudden. Mudd och plagg ska nu vara räta mot räta.
(Det funkar lika bra att ha mudden innerst, jag väljer det som är enklast för stunden).

 5. Nåla ev med en eller några få nålar.
Kolla så att plaggets ärm-/bensöm ligger parallellt med muddens söm. Det kan bli lite tjockt med tyg här, men så skall det vara, det blir snyggast så.
6. Sy försiktigt fast mudden, kolla noga så att alla tyglagren är med. Här sys på en overlock, men det funkar bra även med hushållsmaskin. Välj då en elastisk söm. Akta nålarna!

 7. Sy över sömmen vid starten, så det inte blir för stor utböj. (Här kunde jag sytt ytterligare 2 cm).
 8. Vräng ut mudden!
Det blev en onepiece till lillan. Glömde fota den innan användning, så bilder kommer en annan gång.

Populära inlägg i den här bloggen

Sysysy-klänning i randig trikå till mig

Jag lyckades 😎
Min version av sysysy-klänningen, från UR på SVT.
Är galet nöjd med att jag vågade sy i randigt tyg o mönsterpassa. Jag sydde i fintyget direkt. Tyget är från Tygaffären på Lagerströmsplatsen.
Mönstret finns här: http://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/185000-185999/185900-2_85010362004_arb.pdf

Ändringar: ingen huva, ärmar förlängda 3 cm, rygg kortad 2 cm. Strl XS


Barnvagnsfilt med nallebjörnar - hur gosig som helst

Ikväll har jag äntligen fått tummen ur och sytt en filt av det fina nallebjörnstyget jag köpte i Tygaffären för några veckor sedan. Filten är medvetet sydd relativt liten, ca 60 * 70 cm, för att funka i liggvagnen.
Tyget kommer passa den beställda vagnen sååå bra! Och oavsett om lilla pyrets kön kommer filten nog användas flitigt. För mig som gillar nallar så var det kärlek direkt när jag såg tyget!




Här är två (halvbra) bilder. Det är svårt att fota filtar.