Tips & trix, hur man syr en ärm/benmudd på enklaste sätt

Hur syr man en mudd till ett baby- eller barnplagg på enklaste sätt?

Frågan kommer ofta upp i en sygrupp jag följer på facebook. Jag har ett sätt som jag brukar använda, säkerligen är jag inte ensam om denna metod, men jag tänkte att jag kan ju bjuda på hur jag gör med lite bilder.

Metoden fungerar på alla typer av muddar till alla typer av plagg, men är framförallt användbar på ärm- och benmuddar på plagg i de minsta storlekarna.

1. Välj ett föremål i lämplig storlek att trä upp mudden på. Jag väljer ofta en hårspraysflaska till småplagg, tex en konservburk till större.
 2. Sy ihop muddarna längs som långa rör. Kolla stretchriktningen!
 3. Vik mudden dubbel, rätan utåt, och trä upp på röret, som på bilden.
 4. Ta plaggets tyg och trä utanpå mudden. Mudd och plagg ska nu vara räta mot räta.
(Det funkar lika bra att ha mudden innerst, jag väljer det som är enklast för stunden).

 5. Nåla ev med en eller några få nålar.
Kolla så att plaggets ärm-/bensöm ligger parallellt med muddens söm. Det kan bli lite tjockt med tyg här, men så skall det vara, det blir snyggast så.
6. Sy försiktigt fast mudden, kolla noga så att alla tyglagren är med. Här sys på en overlock, men det funkar bra även med hushållsmaskin. Välj då en elastisk söm. Akta nålarna!

 7. Sy över sömmen vid starten, så det inte blir för stor utböj. (Här kunde jag sytt ytterligare 2 cm).
 8. Vräng ut mudden!
Det blev en onepiece till lillan. Glömde fota den innan användning, så bilder kommer en annan gång.

Kommentarer