Babyklänning av en gammal skjorta - återbruk är bäst - gratis mönster + snabb tutorial

För lite sedan sydde jag (och båda barnen) en klänning till lillan av min mammas gamla skjorta. Mycket sprättande av inprovningar krävdes innan jag fick tygstyckena som jag ville ha dem, men sen blev den fin.

Först tänkte jag använda de gamla knapphålen, men då jag ville att knapparna skulle sitta tätare än på en damskjorta i strl 42 så klippte jag bort knapplisten och sydde nya fina knapphål istället. Det är sällan jag syr i vävda tyger, men övning ger färdighet. Klänningen är sydd i strlm 74 - lite stor nu men förhoppningsvis bra till sommaren.











Mönstret jag använt är från en gammal Ottobre design tidning. Nr 6 för år 2013, klänning mönster nr 6 har jag sytt. Här finns en länk: https://www.ottobredesign.com/sv/. Det går med lite tur att få tag i på bibblan, annars finns flera liknande gratismönster och köpemönster att hitta på nätet.


PS! inlägg i samarbete med Husqvarna viking Sverige

Kommentarer