Fortsätt till huvudinnehåll

En liten tröja med randig elefant och flaxande öra

En liten tröja med randig elefant och matchande muddar, samt sprund i nederkant är klar sedan någon vecka tillbaka. Tröjan är till kollegans bäbis, som skall titta ut snart, och matchar byxorna hon fick för en tid sedan.

Måste säga att jag personligen är rätt nöjd med resultatet. Den lilla elefanten med flaxande öra är en ny favorit.

Apan som vanns på Liseberg veckan innan utgör modell. Tröjan är i ca strl 62. Mönstret är en modifierad variant av det jag använt tidigare. Halsöppningen med knapp är min egen variant. Elefanten är också den min egen!

Elefanttröja med flaxande öra

Populära inlägg i den här bloggen

Tips & trix, hur man syr en ärm/benmudd på enklaste sätt

Hur syr man en mudd till ett baby- eller barnplagg på enklaste sätt?

Frågan kommer ofta upp i en sygrupp jag följer på facebook. Jag har ett sätt som jag brukar använda, säkerligen är jag inte ensam om denna metod, men jag tänkte att jag kan ju bjuda på hur jag gör med lite bilder.

Metoden fungerar på alla typer av muddar till alla typer av plagg, men är framförallt användbar på ärm- och benmuddar på plagg i de minsta storlekarna.

1. Välj ett föremål i lämplig storlek att trä upp mudden på. Jag väljer ofta en hårspraysflaska till småplagg, tex en konservburk till större.
 2. Sy ihop muddarna längs som långa rör. Kolla stretchriktningen!
 3. Vik mudden dubbel, rätan utåt, och trä upp på röret, som på bilden.
 4. Ta plaggets tyg och trä utanpå mudden. Mudd och plagg ska nu vara räta mot räta.
(Det funkar lika bra att ha mudden innerst, jag väljer det som är enklast för stunden).

 5. Nåla ev med en eller några få nålar.
Kolla så att plaggets ärm-/bensöm ligger parallellt med muddens söm.…

Sysysy-klänning i randig trikå till mig

Jag lyckades 😎
Min version av sysysy-klänningen, från UR på SVT.
Är galet nöjd med att jag vågade sy i randigt tyg o mönsterpassa. Jag sydde i fintyget direkt. Tyget är från Tygaffären på Lagerströmsplatsen.
Mönstret finns här: http://www.ur.se/mb/pdf/Arbetsblad/185000-185999/185900-2_85010362004_arb.pdf

Ändringar: ingen huva, ärmar förlängda 3 cm, rygg kortad 2 cm. Strl XS


Björnbärssylt med vanilj

Björnbärssylt med vanilj av bären jag fick av mamma. Valet stod mellan sylt och paj... Sylten blev kanonbra! Finns en burk  till salu om någon är snabb! Kylskåpet räcker knappt till.

Här är receptet: 800 g björnbär / 1 glasslåda 500 g syltsocker 1 dl vatten 1 msk vaniljsocker 1 krm natriumbensoat
Gottgottigottgott!