Sovmask i giraff- fuskpäls + tut

Vägen mot den optimala sovmasken fortsätter... Skulle bara köpa lite fodertyg på gårda textil när jag plötsligt kände ett okuvligt behov av fuskpäls...


Tutorials finns för det mesta på webben, men för sovmasker hittar jag ingen. Därför visar jag här resultatet + en beskrivning på hur jag gjorde.

Skapade mig en mall av papper och ritade av på tyget, lagt räta mot täta.
Sydde en "kanal" av fodertyg till ena masken, tog bred resår till den andra. Bandet nålades fast på resp sida, mellan tygerna! Håll koll på höjden och att bandet hamnar lika på båda sidor.

Sy runt, lämna en liten öppning i ena kanten. Sy lite extra över bandet. Klipp runt kanterna. Sicksacka om det är tyg som trådar sig.
Vänd så att röran kommer ut. Pilla iordning kanterna.
Sy ihop öppningen för hand, eller försiktigt på maskin.

Gör en stickning runt (om man inte vill så behöver man inte, beror på tyget).
Ta-da! Klart!

Om det verkar krångligt så syr jag gärna åt er :-)
Tacksam för kommentarer!

Kommentarer