Funderingar kring konsumtion kring jul...

På den här bloggen lägger jag ju mest ut bilder på sådant som jag sytt, eller gjort på annat vis. Ibland känner jag dock för att göra andra inlägg, och detta blir ett sådant...

På julafton funderade jag över konsumtionen kring jul. Även om vi som vanligt sade att "i år drar vi ner lite på julklapparna" så inhandlades ju naturligtvis massa saker. Och jag fick många fina saker av de nära och kära. Tack!

Vad är egentligen bäst: inte konsumera alls, sy egna kläder, köpa ekologiskt, närproducerat, svenskproducerat, tillverkat i låglöneland? Ska man satsa på kvalitet och få plagg eller kvantitet? På ett sätt är det ju bra att konsumera så mycket man kan, då driver man ju ekorrhjulet framåt... å andra sidan är det ju inte försvarbart ur klimathänsyn.

Vännen och släktingen Ellen driver en blogg om medvetet mode, och medvetenhet kring mode. För att minska mitt ekologiska avtryck skall jag försöka att sy saker av återanvända tyger/kläder, åtminstone som test. Kolla gärna in Ellens blogg:

http://medvetetmode.wordpress.com/about/

God fortsättning på julen!

Kommentarer

  1. Åh så fint att du länkade till min sida. Tack igen för örhängena och fint att du återanvända material :) Ser fram emot att se vad det kan bli för pyssligt! Jag har anmält mig till en helgkurs i silversmide idag så det skall bli kul här i januari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker att det du skriver är så tankvärt. Vi skall försöka vara mer "lagom" i vår konsumtion. Att återanvända sådant man redan har eller redan är producerat känns som en bra start, men att skapa är ett måste...
      Lycka till med silversmidet! Låter otroligt spännande.

      Radera

Skicka en kommentar