Morotssoppa m chili, ingefära, kokosmjölk & lime - enligt önskemål

Kära vänner, här kommer receptet på morotssoppan,

Den kokas enligt principen, lagom mängd av allt så blur det alltid gott. Proportionerna är inte så viktiga, jag brukar smaka mig fram. I tisdags när vi diskuterade receptet blev jag så sugen, så idag blev det soppa till middag

Detta blir en rejäl sats soppa. Räcker kanske till 6 portioner.

1-2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
Olja
1/2-1 st röd chili, typ spansk peppar
2-4 potatisar
1,5-2 kg morrötter
Buljongtärning, grönsak (om man som jag är lat)
1 rejäl bit färsk ingefära
1 burk kokosmjölk
1-2 lime

Hacka o fräs lök och vitlök i olja ganska länge, så att den blir mjuk och söt. Hacka ner chili och potatis, fräs lite till. Snåla inte med oljan!
Skala och skiva/ tärna ner alla morrötterna i grytan.

Rör om i grytan och häll på kokande vatten och hysta ner bujlongtärningen. Koka tills det är mjukt, typ 30-45 minuter, minst.

Hitta på något annat under tiden. Ikväll klippte jag en byxa, storlek 62.

När allt är mjukt så ska soppan mixas. Jag brukar lyfta av från värmen och köra med mixerstaven.

Nu är det bara att sätta soppan på spisen igen, i med finrivet ingefära och kokosmjölk. Koka lite. Precis innan det är dax att äta så ska lite rivet limeskal och saft i. Smaka av!

Toppa med yoghurt, créme fraich eller färskost & massa koriander. ( om man inte glömt köpa det, som jag gjorde idag. Då får man vara utan)

Njut i stora lass!


Matfotografering är svårt :-( det blir ingen bild, haha!


Kommentarer