Laglappar - att laga kläder med textilvinyl

Ibland går barnens byxor sönder på knäna, och att laga hål är bara sååå trist tycker jag. Istället för att krångla in symaskinens friarm i byxbenet och sy på laglappar så gör jag en busenkel fuskvariant. Jag har skurit ut lappar i fina former av sammetsvinyl (flockad vinyl) eller vanlig HTV och pressat fast över hålet. Det blir superfint och gör att brallorna kan användas en period till.

Ibland så sätter jag fast lappar utan att det är hål också, bara för att det är snyggt.

Här är en liten bildserie som visar hur jag gör.
1. klipp ut
2. placera
3. bakplåtspapper över trycket
4. pressa HÅRT m strykjärnet på hög värme (börja på 2 prickar o pröva dig fram). Pressa ca 5 sek för vanlig HTV, ca 20 sek för flockad vinyl.
5. Dra av skyddsplasten (lossar den inte, höj värmen på strykjärnet o pressa igen).
HTV: dra av meddetsamma, när trycket är varmt
Flockad vinyl: låt först svalna, dra sedan av skyddsplasten
6. Efterpressa med bakplåtspapper på.

Njut! tvätta tidigast efter ett dygn, tumla inte.










Vill ni beställa vinyltryck eller laglappar så maila till mig på sootsnut@gmail.com.
Om ni vill beställa något annat, tex mössor, namntryck etc så bara maila, jag tycker det är kul att fixa!

Kommentarer