Det blev en gris - enligt mönster från boken "go (re) create"

Viola tyckte absolut att vi skulle sy en gris när vi lånade boken "go (re)create" av Linnea Larsson från bibblan förra veckan. Se mitt inlägg om boken i länken här. Jag gillar verkligen återbrukstanken och försöker emellanåt att använda textilier vi har till att skapa nytt, men ofta blir det nya tyger. Just grisen är sydd av ett öglat collegetyg i fin rosamelerad färg, tyget ser nästan lite stickat ut. Samma tyg användes till lillans nya byxor förra veckan.




Mönster är, precis som recept, gjorda att följas eller att ses som inspiration. Ofta, men inte alltid, gör jag mönsterändringar i de plagg jag syr. På gris-mönstret sydde jag extra markeringssömmar vid trynet, för att ge grisen lite mer konturer i ansiktet. Grisens buk delades mitt i tu och syddes samman igen, med ett vändnings/stoppningshål i mitten. Syftet med denna ändring var att skapa lite bättre stabilitet åt kroppen.





PS! inlägg i samarbete med Husqvarna viking Sverige

Kommentarer